perjantai 10. helmikuuta 2017

OHJAAMINEN HOITO- JA KASVATUSTYÖSSÄ

Pienryhmissä työskentelyssä kannattaa käyttää eri ikäisiä lapsia, jotta pienimmät voivat ottaa mallia jo osaavilta lapsilta esim. pukemistilanteissa ja leikkiessä. Pienryhmissä lapsi saa enemmän yksilöllistä huomiota ja niissä on helpompi ohjata lapsia.

Ohjaus on olennainen osa hoito- ja kasvatustyötä. Ohjaamisessa on tärkeää aktiivinen kuuntelu, lapsen kohtaaminen kiireettömästi, aidosti läsnä oleminen, lapsen havainnointi, hänen tasolleen laskeutuminen ja lapsesta aidosti kiinnostuminen. Jos aikuinen on aidosti läsnä ja kuuntelee häntä mielenkiinnolla, lapsi alkaa luottamaan aikuiseen. On tärkeää, että jokainen lapsi saisi myöskin jakamatonta huomioita aikuiselta. Jokaista lasta pitäisi ohjata niin, että otetaan huomioon lapsen oma yksilöllisyys ja havainnoida miten lapsi oppii ja ajattelee. Aikuinen voi kehittää lapsien vuorovaikutustaitoja ryhmätoiminnassa. Vuorovaikutustaitoja voi kehittää vahvistamalla lapsen taitoa kuunnella, puhua ja ilmaista itseään esimerkiksi pelien ja leikkien avulla pienemmissä ryhmissä.

Leikkiä

Ohjaamisessa on tärkeää myös selkeys ja suunnitelmallisuus sekä ympäristön täytyy olla selkeä ja välineiden valmiina lapsia varten. Jos ohjelma on suunniteltu etukäteen hyvin, ohjelman aikana ohjaavat voivat keskittyä muun muassa hyvän ilmapiirin luomiseen. Myös lasten ja aikuisten välinen vuorovaikutus on hyvä ottaa huomioon, koska se on tärkeää. On hyvä tehdä myös varasuunnitelma tai lisäohjelmaa, jos aikaisempi suunnitelma ei jostain syystä toimi. Yhdellä kertaa ei kannata antaa kovin montaa ohjetta koska lapset eivät välttämättä ymmärrä kaikkia ohjeita jos niitä tulee liikaa.

Aikuinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti