perjantai 10. helmikuuta 2017

TIEDONKERUUMENETELMÄT

Tiedonkeruumenetelmiä ovat muun muassa havainnointi, lapsen kuunteleminen, asiakkaan ja omaisten kanssa keskustelu, kirjalliset kyselyt, lausunnot ja suunnitelmat, työyhteisön keskinäinen tiedon välitys sekä moniammatillinen yhteistyö. Lisäksi tietoa kerätään tutkimalla lapsen töistä ja lapsen kansiosta.

Havainnoista saadaan tietoa lapsen tilanteesta ja yksilöllisestä kehityksestä. Tiedon pohjalta kasvattajat pystyvät antamaan lapsen tarvitsemaa tukea kehitystä ja oppimista varten.


Työprosessi

>Ensimmäisenä arvioidaan lapsen tarpeet johon lapsen tukemisen ja ohjaamisen tulisi kohdentua.
>Seuraavaksi lapselle järjestetään tavoitteita jotka tukevat kehitystä.
>Sitten järjestetään harjoittelevaa toimintaa.
>Lopuksi arvioidaan edistynkö lapsi tavoitteissaan.

3v Niilo
Leikkitilanne:
Niilo opettelee rohkaistumaan leikkimään muidenkin lasten kanssa.

Niilo on leikkinyt päiväkodissa vain yhden kaverin kanssa (Pekka), eikä ole rohkaistunut leikkimään päiväkodin muiden lapsien kanssa.
Niilon tavoitteena on pelata/leikkiä legoilla jonkun muun kuin Pekan kanssa.
Niiloa ohjataan leikkimään Minnan kanssa ja kasvattaja on leikkimässä hetken aikaa Niilon tukena.
Lopuksi arvioidaan onko Niilo kehittynyt muiden kanssa leikkimisessä.



















Päivittäistilanne:
Niilo harjoittelee takin takin napitusta ulos mentäessä.

Niilon tavoitteena on saada napitettua takki aivan itse nappi kerrallaan.
Niiloa ohjataan näyttämällä esimerkkiä ja luovan toiminnan menetelmillä keksitään napin kiinni laittamiseen laulu tai runo.
Parin viikon päästä Niilon kehittymistä napittamisessa arvioidaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti